Thursday 14 July 2011

Bankos sztori, avagy fog-e menni nekem ez a sporolas... :)

Eldontottem, hogy nem akarok felelotlenul allni a sajat eletem dolgaihoz es akarmennyire is kerultem eddig a temat es epitgettem le azzal az erdeklodoket, hogy: "Turistak mindig lesznek...", ha eppenseggel valaki amiatt tetszett aggodni, hogy mibol lesz nekem nyugdijam, ha nincs munkam, nemreg megkomolyodtam hirtelen! Talan ez a 30-as szam a szulcsinapom temajaban, talan ez tett ilyen felelossegteljes felnotte... :)))
Rajottem, hogy soha nem jutunk egyrol a kettore, ha Lotto otosre varunk (erre igazan rajohetne mar apukam is, de o valahogy meg mindig hisz a tundermesekben...) :)) csakis ugy lesz valamink, ha mi gyujtogetjuk ossze, ahogy a szorgos kis mehecskek...
Nekem viszont nem ment. Soha. Ha volt penzem, valahogy mindig meg is lett a helye, csodaval hataros modon 1-2 napon belul el is fogyott (foleg "hulyesegekre"...) Lusta voltam pl. utana nezni, mi melyik uzletben olcsobb es tudatosan sem vasaroltam soha, hanem mindig bedobaltam x dolgot, hogy a kocsi latszolag tele legyen es tudtam, hogy ez kb. fel evre elegendo kaja kettonknek, de a jovo honapban ujra bevasaroltunk (fel evre...) Aztan Rudim eszrevette, hogy valami gaz van velem, mert ha bemegyek a boltba, mintha megszallna valami vasarlasi lazgorcs es amig ki nem tolom a kocsit a parkoloba, addig tart... Otthon meg nem ertem, hogy mit voltam ugy oda ezert meg azert amikor nem is olyan nagy szam es azon gondolkozom, kinek lehetne elajandekozni... Na jo, a kaja azert all egy jo ideig es valahogy csak elfogy, de aztan elkezdett ez engem is zavarni... A fejemben ott volt a gondolat, hogy takarekoskodnunk kellene, keves penzbol is meg lehet jol elni es itt igazan adott is a lehetoseg leven, hogy aposom fog halat (ingyen) es a kertben is sok minden megno, megis mindig lett helye a penznek es nem erdekelt, mi lesz velem oreg koromban... Majd eltartanak a gyerekeim... Meg sem elem a nyugdijaskort! Kit erdekel mi lesz akkor? Elj a manak! Voltak am sotet kiserto erok parolai a fejemben, de most elkezdtem ezektol megszabadulni!!! :))) Most azt nezem, mi hol olcsobb, es sokkal komolyabban veszem, hogy megtakaritsam a nyugdijra valot! Olyan komolyan, hogy egyik nap majd' 2 orat voltam a bankban, olyan fejtagitast kaptam a nenitol meg a bacsitol akik foglalkoztak velem, hogy hirtelen ugy ereztem magam, mintha maris sok penzem lenne... Neha olyan szavakat hasznaltak, hogy mar a hallasuktol is kiskosztumos uzletasszonyi erzesem volt, de nem mentem el addig amig mindent fel nem fogtam, hogy pontosan mi hogyan mukodik, es mennyi kamatot kapok evente es be lehet-e fizetgetni havonta x osszeget vagy leteszem fixen a 100 EUR-ot es ahhoz mar nem is tehetek hozza stb. stb. Vegul kaptam egy olyan ketyeret is amirol azt sem tudtam, hogy parhuzamosan velunk foldi halandokkal LETEZIK ezen a bolygon! (Lasd: fenti kep...) Ebbe be kell dugni a bankkartyakat (egyesevel) es ennek segitsegevel interneten intezhetek mindent, amit akarok, ranezhetek mennyi van melyik szamlan es ki fizetett be mondjuk foglalot az apartmanra anelkul, hogy allandoan be kelljen kerekezni a bankba szemelyesen, hogy tudjak visszaszolni, hogy "az osszeg megjott, megnyugodhatnak!" Lehet, hogy most hulyen neztek, hogy mi ezen az ujdonsag, mert lehet en vagyok az egyetlen a Fold kereken aki meg nem latott ilyen leolvasot, de nekem ez uj es orulok, hogy azert haladok a korral meg ha iPhone-om nincs is... Az en telefonom csak sms-t tud, de se mms-t, se fenykepezest nem, sot, meg nem is ugy zenel, mintha a radiobol szolna... En marcsak ilyen hagyomanyorzo maradtam... :)))
Szoval amikor tisztaztuk a bankos nenivel, hogy a lakaselotakarekossagi izebol kesobb nem muszaj mindenkepp lakast venni, akkor mar kezdett tetszeni a dolog es belul azt sugta valami, hogy "neked ez kell!" Ugyhogy betettem egy kisebb osszeget es havonta rakosgatok hozza, de ev vegere mindenkepp kell rajta lennie 5000 HRK-nak, hogy megkapjam az allamtol is a kis hozzajarulast vagy elismerest, hogy ilyen szorgalmas mehecske vagyok... :)))
Aztan megkerdeztem a bacsitol is, hogy mit lehetne meg? Met en meg valamit szeretnek kiprobalni, de valami olyat amihez nem nyulhatok, ha kisertesbe esnek es lehetoleg kamatozzon az is valamit... Ekkor ujabb fejezetet nyitottak nekem es "lekotoztettem" egy masik 100 EUR-ost 2 evre... Aztan vettem egy fuzetet es ebben vezetem a kiadasokat es a beveteleket es eldontottem, hogy pont ugy, ahogy Dr Toth Andras penzugyi tanacsado javasolta (bovebben: www.tothandras.hu) eloszor "magamnak" fizetek, vagyis beteszek oda, ahol a nyugdijamra gyujtok, oda ahova a gyerekeknek a tovabbtanulasara gyujtok (gyereket majd nemsokara produkalunk hozza...) es oda ahol almaim utazasara gyujtok... (Kesobb talan ez a laz elmulik es meg az is elofordulhat, hogy Ausztralia helyett majd inkabb a gyerekemnek veszek autot, hogy munkaba tudjon jarni, ha tulsagosan elhuzodna az utazas idopontjara gyujtogetes es kozben a kolok is felnone...) :)) Szoval buszke vagyok magamra es meg ha nem is tudom, hogy honnan fogomhavonta befizetgetni az osszegeket, azert jo erzes, hogy az elso lepeseket megtettem, s talan majd a Gondviseles gondoskodik arrol, hogy telen is legyen "betevonk" ( = amit betehetunk a sporolos helyeinkre...) :))) Most annak kellene utana jarnom, hogy mit takar az "eletbiztositas" szo, s azon elgondolkozni, hogy nyissak-e ilyet vagy tul rizikos es - mint a filmekben - egy nap valakim kinyirhat emiatt... Kulonben tudom, hogy ezek "maganugyek" meg a csaladok belugyei, de en legszivesebben most kutatast vegeznek az ismerosok kozt, hogy kinek hogy meg a takarekoskodas es mikent biztositja be a jovojet... Nem konkret osszegek erdekelnek, csak nehany jo otlet, foleg olyanoktol, akikrol tudom, hogy ugyesek ebben es megy nekik, es nem koltekeznek ezerrel mindenfele... Nevtelen otleteket is nagyon szivesen vennek, ha szeretnetek nyilatkozni, nem erdekel ki irta, ha jo otlet, akkor hadd gondolkozzam el rajta! :)
Persze kicsit tartok attol, hogy mi lesz ha becsodol a bank??? Ezert is odzkodtam mindig ettol a tematol, mindig azt mondtam, hogy inkabb otthon gyujtogetek, de abbol sosem lett semmi, mert a bennem lakozo "osember" ( = ertsd: Dr Toth Andras: Osmeber a penztarcamban c. konyv) valahogy mindig "hozzanyult" es elkoltotte, nem volt onkontrollom, s most is nehezen gyoznem le a kinyujtott karomat, de igy, hogy bankba teszem, talan konnyebb rautni, ha arra nyulna, meg tobb idom is van ami alatt azert johet a jo sugallat, hogy "ne tedd, mert megbanod!" :))
Minden no szeret oltozkodni, taskakat venni meg sminket, meg lazan beulni valahova egy vacsira... Ez mehet is egy darabig, de amikor mar tenyleg megy az ido es egyre kozelebb erzed a "csalad leszunk" allapotat, azert nem art megkomolyodni... Ahogy en is teszem... :)) Nem kell annyi ruha, hisz ugysem jarok el sehova nagyon, vagy ha megis, akkor olyan helyekre, ahova jo a short meg a polo is... Mig tavaly meg elegans szandikat vettem a nyar elejen neha 200 HRK-ert is, iden vettem egy 17 HRK-s tanga papucsot... Tart ameddig tart, es ha elszakad nem fogom ugy sajnalni, mert pont mire megunnam vehetek egy ujat, ujabb 15-17 HRK-ert... :)
No, hat ennyit a bankrol, az elso sporolasi kiserleteimrol es majd folyt.kov. ha megint lesz idom kicsit hosszabban itt tartozkodni... Csok!
Es szamoljatok 10-ig mielott valamit megvesztek amit a szemetek megkivan!
Es ne jarjatok kaja elott vasarolni, mert sokkal tobbet fogtok venni, mint amennyi valoban szukseges!
Es ho elejen elobb tegyetek felre egy kis osszeget es felejtsetek el, hogy az egyaltalan letezik es a maradekot igyekezzetek ugy beosztani, mintha csak ennyi lenne es ebbol kellene kikalkulalni a kiadasokat!
Es ne menjetek a sarki boltba kocsival, ha van biciklitek (dupla haszon!)
Es csak akkor kapcsolatok be a moso(gato)gepet, ha valoban tele van belevalo cuccal!
Es ne menjen allandoan a TV meg a villany, ha nem is nezi senki es nem vagytok abban a szobaban!
Es ha varjatok a csapbol a hideg viz megerkezeset, legyen keznel egy kancso amibe addig osszegyujtitek a kifolyo vizet, mert az jo lesz majd a novenyek meglocsolasahoz vagy felmosoviznek!
Es ne vasaroljatok (itt) piacon, mert 3-4-szer dragabb minden, mint kivarni a sort turelmesen es a konzumban venni gorogdinnyet vagy sargadinnyet. (Gorog piacon: 8 HRK, boltban 2,99; sargad.: piacon: 15 HRK, boltban 5,99 HRK)
Es nem szegyen visszavinni 0,5 HRK-ert darabjakent a pillepalackokat, mert az is penz!
Es nem ciki csapvizet inni, ha jo minosegu, nem kell mindent elhinni amit mondanak a vizrol, mert sok ilyen hir csak a vizgyarto biznisz riogatasa, hogy inkabb vedd meg a szensavmentes asvanyvizet meg akkor is, ha a kanikulaban kiolvad a muanyagbol es a vizben feloldodik a BPA (biszfenol A meg egyeb rakkelto cucc...) Inkabb iszok egy kis vizkovet, mint ezt!
Es ha aposod hoz halat akkor halasan koszond meg es ne forgasd a szemed, hogy "mar megint hal???" :))) (Velem neha elofordul, de azzal pofozom magam helyre, hogy: "Hulye vagy? Inkabb koltenel masra, mi? Orulj annak ami van, lenyeg, hogy nem vagytok ehesek es gondolj azokra akiknek semmi elelmuk nincs vagy minden nap egy tal kasa a fejadagjuk!")
Es eleg egy borsonyi fogkrem is ugyanazert a hatasert! (Tusfurdo, sampon szinten kisebb erokifejtessel nyomhato elegendo mennyiseg, es tovabb tart, es nem kensz magadra annyi vegyi szarsagot...)
Es most van itt a VEGE mara! :))

No comments: